top of page
  • cjlucarotti

Boucler La Boucle

Updated: Jan 28


Boucler La Boucle

L’abstraction figurative: 2000 - 2018


Au printemps 2000, Marcelin décida d’aller en France, pour fêter son quatre-vingtième anniversaire. Nous séjournions chez notre amie Michelle à Gif-sur-Yvette en Île-de-France. Nous revenions d’une visite chez son père, en route vers sa maison quand Michelle, s’exclama, angoissée, << J’ai oublié mes cigarettes chez papa. Je retourne les chercher illico.>> Je décidai de l’accompagner, Marcelin préféra nous attendre et il s’assit sur un muret, avec vue sur une rue très fréquentée et surtout un virage un peu serré sous un pont de chemin de fer.

Notre absence dura une vingtaine de minutes pendant lesquelles Marcelin nota la rapidité de la circulation et le fait qu’après quatre voitures surgissait une moto. Il vit passer une bonne quinzaine de motos aux conducteurs tous casqués, le blouson un peu gonflé par la vitesse. Il sortit son carnet et fit quatre croquis des motocyclistes de dos, cavaliers casqués et masqués se déhanchant légèrement pour aborder à vivre allure le tournant.


À quoi tient parfois la naissance d’une idée?


À la peur de manquer de cigarettes de l’une à la décision de Marcelin de nous attente à cet endroit, et au déclic qui se produisit alors, provoquant chez lui, peintre abstrait depuis quarante ans, un retour à une figuration mais vue à travers le filtre de son abstraction et du collage.

Il en naitra une cinquantaine d’œuvres où souvent l’on peut y voir une figuration ou la regarder come une abstraction, une dualité qui, au lieu de déranger, laisse au regard de toute personne sa propre liberté visuelle et a l’artiste de se permettre quelques petites incursions dans le domaine de la vision de l’enfant, de la bande dessinée, du masque et ainsi de boucler la boucle de ses soixante-dix ans en peinture, puisqu’il est décédé en 2019, à presque cent ans.


Roseline Cardinal, novembre 2023


The Cycle

Figurative Abstraction: 2000 – 2018


In the spring of 2000, Marcelin decided that we should go to France to celebrate his eightieth birthday. During part of our trip, we stayed with our friend Michelle in Gif-sur-Yvette in the Île-de-France. One day, we were returning from visiting her father when Michelle anxiously exclaimed, “I forgot my cigarettes at my dad's place, and I have to go back to get them”. I decided to accompany her, but Marcelin preferring to wait for us, sat on a low wall with a view of a busy street that had a sharp bend under a railway bridge. Michelle and I were gone for about 20 minutes during which Marcelin noted not only the speed of the traffic but also the fact that after every four cars or so there was a motorcycle. In all, he saw about 15 motorcycles pass by. The riders were all wearing helmets and their jackets were puffed up from the passing wind. Marcelin took out his notebook and made four sketches of the motorcyclists from behind, with the riders leaning slightly to approach the bend at speed.So, what sometimes is responsible for the birth of inspiration?


So, what sometimes is responsible for the birth of inspiration? So, what sometimes is responsible for the birth of inspiration?


Here, it was someone’s fear of running out of cigarettes and Marcelin's decision to wait, in place, while we retrieved them. As a result, Marcelin, an abstract painter for 40 years, was inspired to return to figurative works but seen through the lens of abstraction and collage. About fifty works would be born where one can see a recognizable figure in its abstraction, resulting in a duality which, instead of being disturbing, leaves each observer free to make their own visual interpretation. And for the artist, the freedom to make small forays into the worlds of a child's vision, comic strips, or masks thus completing the cycle of Marcelin’s 70 years of painting, which ended with his death, at 99, in 2019.


Roseline Cardinal, November 2023

(Translation: C.J. Lucarotti)

19 views0 comments

Comments


bottom of page